Fond: Fondul Social European+
Obiectiv de politică: O Europă mai socială
PROGRAMUL: Program Educație și Ocupare
APEL: PEO/291/PEO_P6/OP4/ESO4.6/PEO_A40 – ”Primul student din familie” – Regiuni mai puțin dezvoltate
PRIORITATE: P6 – Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație
OBIECTIV SPECIFIC: ESO4.6 _Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități : Fondul Social European+
OPERAȚIUNE: Intervenții pt. creșterea accesului și a participării la învățământul terțiar, în special pentru grupurile subreprezentate (persoane cu CES, absolvenți de liceu din mediul rural, persoane aparținând minorității roma ș.a)
BENEFICIAR: UNIVERSITATEA „VALAHIA” DIN TÂRGOVIȘTE
Nr. Contract de finanțare: G2024-85546/26.11.2024
Titlu proiect: Promovarea și implementarea unui cadru echitabil și accesibil la studii universitare de calitate în Regiunea Sud-Muntenia-1; Cod SMIS: 327725
Titlu Proiect: Promovarea și implementarea unui cadru echitabil și accesibil la studii universitare de calitate în Regiunea Sud-Muntenia-1
Cod proiect: 327725
BENEFICIAR – UNIVERSITATEA ”VALAHIA” DIN TÂRGOVIȘTE
DATĂ ÎNCEPUT – 01.12.2024
DATĂ SFÂRȘIT – 31.05.2027
Obiectivul General – Implementarea unui pachet integrat de masuri socio-psiho-educaționale pentru sprijinirea elevilor si studenților vulnerabili din Regiunea Sud-Muntenia – aparțin etniei roma sau prezintă dizabilități – cu focus pentru cei care provin din familii cu un nivel scăzut de educație.
Scopul este de a furniza grupului țintă activități dinamice si care țintesc nevoia reala a elevilor/studenților vulnerabili in relație cu prevenirea abandonului, rămânerea in sistemul de educație sau facilitarea tranziției de la educația liceala la cea universitara.
Obiectivul general al proiectului vizează îmbunătățirea procesului de tranziție școlara/universitara pentru un număr de 352 de elevi si studenți din Regiunea Sud-Muntenia:
- 176 elevi/absolvenți vulnerabili înrolați din unitățile școlare/foști elevi ai acestora – parteneri asociați ai proiectului (Liceul Tehnologic Pucioasa – 45 elevi; Liceul Tehnologic ”Udrea Băleanu” Băleni – 18 elevi și Colegiul Economic „Ion Ghica” Târgoviște – 113 elevi;
- 176 studenți vulnerabili care urmează cursurile Universității “Valahia” din Târgoviște – Facultatea de Științe Economice.
Pachetul integrat de masuri obligatorii si relevante propus (A1-A3) este focusat pentru atingerea tuturor indicatorilor proiectului:
– EECO06+07* – Copii și tineri: 352;
– 5SO05 – Copii și tineri roma: 32;
– 5SR09 – particip. ramași in sistemul de educație sau care si-au îmbunătățit nivelul de educație: 332;
– 5SR09.01 – Participanți roma rămași in sistemul de educație sau care si-au îmbunătățit nivelul de educație: 20.
Intervențiile propuse sunt concrete, cu rezultate reale si cuantificabile. Real obiectivului general se va urmări prin activități specifice precum:
- sprijinirea elevilor din ciclul liceal, începând cu cls. a XI-a, in tranziția spre ciclul de studii universitare (Activitatea 1 cu subactivitățile aferente) prin masuri de sprijin pentru pregătirea accesului in mediul universitar si menținerea in sistemul de educație formal liceal (masuri de sprijin pentru reducerea abandonului);
- prevenirea si combaterea abandonului universitar in rândul studenților proveniți din medii si grupuri dezavantajate (Activitatea 2 cu subactivitățile aferente);
- masuri adaptate si dedicate accesibilizării FSE din cadrul Universității ”Valahia” din Târgoviște pentru dezvoltarea corespunzătoare a procesului educațional dedicate studenților vulnerabili cu dizabilități (Activitatea 3 cu subactivitățile aferente).
Obiectivul Specific 1 – Furnizarea unui set de masuri socio-psiho-educationale integrate pentru 176 de elevi/absolventi vulnerabili din Regiunea Sud-Muntenia care sa conducă la îmbunătățirea parcursului educațional al acestora prin:
- consiliere cu privire la opțiunile de continuare a studiilor in mediul universitar si informare cu privire la avantajele continuării studiilor/rămânerii in sistemul de educatie (A1.2);
- masuri remediale si de suport pentru recuperarea decalajelor si pregătirea pentru examene (A1.3);
- informare pentru elevi si familiile acestora – părinți, aparținători legali, rude (A1.5);
- măsuri de suport educațional si socio-emotional – consiliere individuala/de grup si ateliere de lucru care vizează schimbul de experiențe studenți-elevi (A1.6);
- elevii/absolvenții vor fi identificați, selectați si recrutați in grupul ținta, fiindu-le oferite inclusiv acțiuni de retenție (A1.1);
- pentru parcurgerea optima a fluxului de activități prin care va fi implementat OS1, elevilor vulnerabili le vor fi acordate subvenții, conform legislației in vigoare (A 1.4.).
Obiectivul Specific 2 – Dezvoltarea unui set de masuri socio-psiho-educationale integrate pentru 176 de studenți vulnerabili – inclusiv de etnie roma sau cu dizabilități – din Regiunea Sud-Muntenia care sa conducă la îmbunătățirea parcursului educațional al acestora prin:
- operaționalizarea mecanismelor de identificare si monitorizare a nevoilor studenților (A2.1);
- acordarea de masuri de suport, îndrumare si consiliere în vederea prevenirii si combaterii abandonului universitar (A2.2);
- implementate prin Compartimentul de consiliere, orientare in cariera si legătura cu mediul economic;
- programe remediale dedicate prevenției si combaterii abandonului universitar (A2.3);
- pentru parcurgerea optima a fluxului de activități prin care va fi implementat OS2, studenților vulnerabili le vor fi acordate subvenții, conform legislației in vigoare (A2.4.);
- programe pentru familiarizarea studenților din anul I cu mediul universitar (A2.5);
- acțiuni de informare/tutorat/consiliere educaționala si profesionala (A2.6);
- ateliere tematice de mentorat (A2.7).
Obiectivul Specific 3 – Servicii pentru creşterea accesibilității studenților cu dizabilități la servicii educaționale de calitate si adaptate nevoilor specifice – fizice, digitale si de integrare in comunitatea universitara. OS3 va fi operaționalizat prin activitățile obligatorii A3.1-A3.3 si cele opționale A3.4 si A3.5. Suportul pentru studenții cu dizabilități se va desfășura inclusiv din perspectiva sistemica prin elaborarea unei strategii si a unei analize care sa faciliteze adaptarea spațiului universitar nevoilor studenților cu dizabilități de deplasare/access si pregătire academica.
GRUP ȚINTĂ (GT)
GT va fi format din următoarele categorii de participanți cu domiciliul in Regiunea Sud-Muntenia:
- 176: elevi ISCED 3-4 înmatriculați in cadrul partenerilor asociați (începând cu clasa a XI-a) si absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar in care au intrat in operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat = 50% din GT, din care:
– 113 – Colegiul Economic ”Ion Ghica” Targoviște
– 45 – Liceul Tehnologic Pucioasa
– 18 – Liceul Tehnologic „Udrea Baleanu” Băleni
- 176: studenți ISCED 5-6 cu vârsta intre 18 – 29 ani, înmatriculați in cadrul Solicitantului – Facultatea de Științe Economice, care nu dețin diploma de licență = 50% din GT.
Min. 70% din GT vor fi participanți care provin din familii cu nivel educațional al părinților scăzut (care nu dețin diploma de licență);
Min. 9% din GT vor fi participanți de etnie romă;
Max.21% din GT vor fi participanți cu alte vulnerabilități (conform definițiilor din GS-CS).
GT va beneficia in mod direct de masurile si rezultatele incluse in proiect aferente activităților:
- Masuri de tip punte in vederea sprijinirii tranziției la studii universitare inclusiv cu clasa a XI a: 176 GT elevi/absolvenți, vor fi înrolați in primii doi ani de implementare: 50% in I an si 50% in al II-lea an;
- Masuri de prevenire si combatere a abandonului universitar in rândul studenților proveniți din medii si grupe dezavantajate: 176 GT studenți, înrolați in primii doi ani de implementare 50% in I an si 50% in al II-lea an
- Masuri dedicate accesibilizării instituțiilor de învațământ superior, inclusiv prin achiziția de echipamente IT, inclusiv admiterea: accesibilizarea Solicitantului – corpul FSE cu instrumente specifice pentru studenții cu dizabilități, inclusiv GT cu dizabilități – accesibilizarea fizica si digitala conform A3.
ACTIVITĂȚI
ACTIVITATEA A1. MASURI DE TIP “PUNTE” IN VEDERE SPRIJINIRII TRANZITIEI DE LA STUDIILE UNIVERSITARE INCEPAND CU CLASA A XI-A, CARE AU CA SCOP REALIZAREA ACTIUNILOR CARE SUSTIN MASURI DE SPRIJIN IN VEDERE CRESTERII ACCESULUI LA STUDII UNIVERSITARE, PENTRU PREGATIREA SI FACILITAREA TRANZITIEI LA INVATAMANTUL SUPERIOR
- 1. Identificarea elevilor in risc de a nu participa sau a nu promova examenul de bacalaureat. Identificare, selectie, recrutare si retentie GT
- 2. Consiliere cu privire la optiunile de programe de studiu
- 3 Sustinerea persoanelor identificate prin programe remediale si suport pentru recuperarea decalajelor de invatare pentru pregatirea examenului de Bacalaureat sau admiterea in sistemul de studii universitare
- 4 Suplimentarea cuantumului bursei sociale si/sau de merit
- 5 Masuri active si constante de informare pentru grupul tinta si familiile acestora
- 6 Masuri de suport educational si socio-emotional
ACTIVITATEA A2. MASURI DE PREVENIRE ȘI COMBATERE A ABANDONULUI UNIVERSITAR ÎN RANDUL STUDENTILOR PROVENITI DIN MEDII SI GRUPURI DEZAVANTAJATE
- 1. Sprijinirea studentilor cu risc de abandon, prin operationalizarea mecanismelor de identificare si monitorizare a nevoilor studentilor in cadrul Compartimentului de consiliere, orientare in cariera si mediul economic. Identificare, selectie, recrutare si retentie GT
- 2. Furnizarea serviciilor de suport, indrumare si consigliere în vederea prevenirii si combaterii abandonului universitar prin Compartimentul de consiliere, orientare in cariera si mediul economic
- 3 Organizarea si desfasurarea programelor remediale, sprijin pentru prevenirea si combaterea abandonului universitar
- 4 Acordarea de subventii pentru studenti
- 5 Educatia altfel – Saptămana Porţilor deschise ale Universitatii „Valahia” & evenimente de tip „orientation days”
- 6 Informare, tutorat, consigliere educationala si profesionala dedicate studentilor
- 7 Organizarea si desfasurarea programelor de mentorat prin ateliere de lucru orientate pe domenii specific
ACTIVITATEA A3. MĂSURI DEDICATE ACCESIBILIZĂRII INSTITUȚIILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR, INCLUSIV PRIN ACHIZIȚIA DE ECHIPAMENTE IT ȘI DEZVOLTAREA DE INSTRUMENTE SPECIFICE PROCESELOR EDUCAȚIONALE CARE INCLUD STUDENȚI CU DIZABILITĂȚI, INCLUSIV ADMITEREA
- 1 Asigurarea accesibilitatii fizice si digitale in cadrul proceselor educationale, adaptate pentru studentii cu dizabilitati, inclusiv admiterea
- 2 Suport pentru facilitarea parcurgerii optime a traseului universitar de către studentii cu dizabilitati
- 3 Dezvoltarea unor servicii de consiliere si indrumare dedicate studentilor cu dizabilitati
- 4 Strategii operationale şi analize pentru studentii cu dizabilitati in folosirea serviciilor fizice /digitale de tip support pentru facilitarea admiterii si parcurgerii ciclului de studii universitare
- 5 Masuri transversale de tip suport pentru furnizarea resurselor specifice dedicate studentilor cu dizabilitati in vederea: prevenirii abandonului universitar si aplicarea /operationalizarea principiilor egalitatii de sanse, nediscriminarii si integrarii in comunitate universitara
ACTIVITATEA A4. ACTIVITĂŢI DE MANAGEMENT
A4.1 Dezvoltarea si operationalizarea managementului proiectului
ACTIVITATEA A5. ACTIVITATE AFERENTĂ CHELTUIELILOR INDIRECTE
A5.1 Activitati specifice cheltuielilor indirecte
REZULTATE AȘTEPTATE:
- 173 elevi nivel ISCED 3-4, in special proveniti din medii si grupuri dezavantajate, sprijiniti in vederea facilitarii tranzitiei catre invatamantul superior;
- 3 absolventii de liceu din promotiile ultimilor doi ani colari anteriori anului scolar in care au intrat in operatiune, care au promovat examenul de bacalaureat urmare a sprijinului primit ;
- 332 de participanți rămași în sistemul de educație sau care si-au îmbunătățit nivelul de educație;
- 20 de participanți roma rămași în sistemul de educație sau care și-au îmbunătățit nivelul de educație;
- 32 de membri GT participanți roma inclusi in activitatile proiectului si care primesc interventii personalizate;
- 176 de studenti, in special proveniti din medii si grupuri dezavantajate, sprijiniti in vederea finalizarii studiilor universitare nivel ISCED 5-6;
- 3 concepte digitale de informare (poster, pliant brosura);
- Content digital adaptat platforma – text, video, audio; adaptat pentru studentii cu dizabilitati;
- Content digital navigare adaptat pentru studentii cu dizabilitati;
- 1 rampa tip lift;
- 4 scaune cu rotile transport /fotoliii rulante;
- 1 Birou de resurse operationale pentru studentii cu dizabilitati;
- 1 program de consiliere si indrumare;
- 1 plan de consiliere si indrumare a studentilor cu dizabilitati;
- 1 Metodologie & set de instrumente consiliere si indrumare pentru studenti cu dizabilitati;
- 1 Strategie operationala & 1 analiza pentru prevenirea dizabilitatilor;
- 1 Strategie operation ala & 1 analiza suport pentru facilitarea admiterii si parcurgerii ciclului de studii universitare;
- 1 pagina de facebook
- 1 modul pagina web
Valoare total proiect – 7.940.495,20 lei
Valoarea totală nerambursabil – 7.781.685,29 lei
Valoare contribuție proprie – 158.809,91 lei
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
https://mfe.gov.ro/peo-21-27/ https://mfe.gov.ro/peos/anunturi/